سبوس برنج

سبوس برنج یا گندم چیست؟

هرساله در مناطق مختلف کشورمان ایران، برنج کشت و تولید می‌گردد. سبوس برنج، یکی از فرآورده های مغزی دانه برنج است. به برنجزار، شالیزار میگویند. در استان مازندران با توجه به شرایط جوی و کشاورزی، بیش از یک میلیون و چهارصد هزار تن شالی تولید می‌گردد. در هر 100 کیلوگرم شالی، باتوجه به نوع کارخانه شالکیوبی، کمتر از 15 کیلوگرم سبوس برنج تولید می‌شود.

دانه شالی، دارای سه لایه (پوسته) است.

لایه اول شلتوک نام دارد که بسیار سفت و محکم است و ارزش غذایی کمی دارد.
لایه دوم، لایه نازک و غلاف محافظ دانه برنج، سبوس برنج به حساب می‌آید. این لایه سرشار از ویتامین و دارای ارزش غذایی بسیار زیادی است. که پس از فرآوری شالی (برداشته شدن این دو لایه)، دانه برنج دیده خواهد شد.

سبوس گندم نیز همینگونه تولید می‌گردد.

سبوس برنج مراحل رشد

مهمترین مزایا و خواص کاربردی سبوس برنج و گندم:

1) سبوس برنج و گندم، حاوی ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها، مواد معدنی و فیبر فراوانی است.
2) این ماده غذایی به علت داشتن مقادیر زیادی از منگنز و فسفر باعث تقویت (توان) سیستم ایمنی بدن می‌گردد.
3) به علت وجود فیتوسترول‌ها، مصرف سبوس و گندم برنج برای کنترل قند خون توصیه می‌گردد.
4) کامل ترین منبع انوع ویتامین‌های B است و برای ورزشکاران یک مکمل غذایی طبیعی و بی نظیر میباشد و چندین خواص دیگر که نشان‌دهنده ارزش غذایی بالای سبوس برنج و گندم است.

چرا از سبوس برنج و گندم برای ساخت ظروف استفاده شده است :

هر ساله با کاشت برنج و گندم در نقاط مختلف کشور، سبوس برنج و گندم نیز تولید میگردد اگر کشاورز دام و طیور داشته باشد، از این ماده مغذی و سرشار از ویتامین برای تغذیه دام و احشام (گاو و گوسفند و بز) و پرندگان اهلی و طیور (مرغ و اردک) استفاده میکند ولی اگر دام و طیوری نداشته باشد عملا این ماده غنی، که هر ساله تولید میگردد، هرز رفته و استفاده چندانی از آن نمی‌شود و دفن و یا معدوم میگردد.
هرز و هدر رفتن سبوس‌ها، ما را بر آن داشت تا بتوانیم با آزمایش و صحیح و خطاهای چند ساله، ظروفی را برای جایگزینی ظروف پر ضرر پلاستیکی و گیاهی و آلومینیومی ساخته شود، تا مشکلات محیط زیستی و پزشکی و بهداشتی آن ظروف را مرتفع و برطرف سازد.

فهرست